از ایسنا

راستی یه نقد از اکبر نبوی در خبرگزاری مهر از دستمون در رفته بود.
گرفتمش.
اکبر نبوی: برخی فیلمهای تلویزیون ساختار رادیوئی دارند // نوروز امسال تلویزیون در زمینه پخش فیلم سینمایی موفق بود.

از اینجاش خوشم اومد
  
وی افزود: اگر مدیری خدای طنز هم باشد، نمی تواند با وجود تولید این حجم برنامه اثر با کیفیت و قابل توجهی ارایه کند. چارلی چاپلین هم که به درستی عنوان بهترین طنزپرداز سینمایی را دارد، در زمینه تولید این حجم اثر با مشکل مواجه می شد.  وقتی یک کارگردان درفاصله های کوتاه دست به تولید برنامه های 130 قسمتی یا 90 قسمتی روتین می زند، کاملا" طبیعی به نظر می رسد توانایی ارایه آثاری با کیفیت را نداشته باشد. به همین خاطر چنین برنامه ای فاقد ارزش های بصری می شود از کمدی به سمت لودگی و مسخرگی سوق پیدا می کند.
---------------------------------------------------------------
این نوشته ها از سایت خبرگزاری ایسنا هستند.در ضمن خبرگزاری مهر هم در مورد جایزه بزرگ زیاد نوشته بود اما به دلیل قلم غیر منصفش بهتون پیشنهاد می کنم حرفای خبرگزاری مهر رو نه بخونین و نه اگه خوندین تحویل بگیرین.اما ایسنا منصفانه تر نوشته ومنصفانه تر خبر جمع آوری کرده. البته فقط بعضی از قسمت های چیزی رو  که در ایسنا نوشته شده قبول  دارم نه همشو.ولی بازم انصاف ایسنا از مهر بهتر بود.

---------------------------------------------------------------------
مسؤول صفحه تلویزیون روزنامه شرق:
بازیگران در «جایزه بزرگ» تیپ‌های قبلی خود را تکرار کردند
«مدیری» هنوز فیلمساز موفقی در مجموعه‌های آپارتمانی است





خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و هنر - رادیو و تلویزیون

مسؤول صفحه تئاتر و تلویزیون روزنامه شرق، گفت: تجربه ساخت «جایزه بزرگ» به «مدیری» نشان داد که او هنوز فیلمساز موفقی در مجموعه‌های آپارتمانی است؛ در صورتی که فضاهای این سریال تنها در یک آپارتمان منحصر نبود.

حسن محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو ـ تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اشاره به مطالب بالا، مهمترین مشکل این سریال را ضعف فیلمنامه دانست و اظهار کرد: در فیلمنامه «جایزه بزرگ» شخصیت‌ها به خوبی پرداخت نشده بودند و داستان آن، ظرفیت این تعداد شخصیت را نداشت.

وی افزود: در این مجموعه، شخصیت جدید آفریده نشده بود و بازیگران کاراکترهای سریالهای قبلی خود را تکرار کردند و این بازیگران فکر می‌کردند در صورت تکرار بازیهای قبلی خود باز هم مطلوبیت گذشته خود را دارند در صورتی که بیننده تکرار را نمی‌پسندد.

محمودی در ادامه گفت: اگر بازیگران دیگری در مجموعه‌ای با همین نوع داستان بازی می‌کردند، بیشتر می‌توانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند؛ چرا که بینندگان تلویزیون در ایام نوروز به علت فراغت زیادتر با دقت بیشتری برنامه‌ها را تماشا می‌کنند.

وی درباره تفاوت تیپ‌های ارائه شده در این سریال، اظهار کرد: تفاوتی بین واکنش‌های تیپ‌های «آرزو» و «ملیحه» که از دو شهر و با تحصیلات متفاوت هستند، وجود ندارد؛ حتی زنهای سریال‌های مدیری، مثل همتایان خود در کارهای قبلی این کارگردان زنان عقب مانده‌ای هستند که بیشتر موجب خنده بیننده می‌شوند و بازیگران این نقش‌ها سعی در تکرار بازی زنان کارهای قبلی مدیری را دارند.

مسؤول صفحه تئاتر و تلویزیون روزنامه شرق، درباره بازیگران مرد این سریال، گفت: در این سریال با چند شخصیت تلویزیونی روبه‌رو هستیم که در سریال‌های قبل بازیهای درخشانی را ارایه دهند و هر کدام با اسم شخصیت مطرح خود شناخته می‌شوند و آنها خود را در این سریال تکرار کردند. در حالی که بیشتر موفقیت مدیری و بازیگرها در جذب مخاطب به علت خلق شخصیت‌ها و لحاظ بداهه بود که چندان متکی به متن نبود.

وی در ادامه گفت:‌ در حالی که در این سریال به علت وجود متن، امکان بداهه‌پردازی چندان وجود ندارد. به عنوان مثال مخاطبان با لهجه‌هایی که مخاطب را در کارهای قبلی آنها را می‌خنداند روبه‌رو نیستند.

محمودی با اشاره به محوری بودن نقش مهران مدیری در جایزه بزرگ، اظهار کرد: داستان ایجاب نمی‌کند که او نقش پررنگتری را ایفا کند. از طرفی دیگر، مدیری در سالهای اخیر به عنوان کارگردانی موفق در عرصه طنز مطرح بود تا بازیگری پرطرفدار و بازی او در کارهای مختلف با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد.

وی درباره بازی رضا شفیعی جم در نقش کامبیز، گفت: او در حال گذار از تیپ بامشاد است و اتفاقا مخاطب نیز ارتباط خوبی با او برقرار کرد و تقلید صدا و اصطلاحات او از سوی مخاطبان نشان دهنده این امر است اگر این سریال 90 شب ادامه می‌یافت بازیگرانی چون شفیعی جم و رضویان می‌توانستند با آگاهی از دیدگاه‌های مخاطبان، تیپهای خود را مطابق با سلیقه‌های آنها اغراق کنند.

محمودی داستان محوری این سریال را قابل پرداخت در 13 قسمت ندانست و افزود: داستان محوری جایزه بزرگ که در آن دو شماره حساب برنده یک خودروی بنز می‌شوند کشش پخش در 13 قسمت را نداشت در صورت پرداخت درست شخصیتها، این سریال قابلیت‌ ساخته شدن در بیش از 13 قسمت را داشت و در برخی قسمتهای سریال بیننده با تراکم حادثه مواجه بود.


-------------------------------------

نایب رییس انجمن نویسندگان سینمای ایران:
تیپ‌سازی نقطه قوت سریال «جایزه بزرگ» بود
مهران مدیری نتوانست شخصا لحظه‌های طنزی بیافریند


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و هنر - رادیو و تلویزیون


نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، گفت: ‌تیپ‌سازی نقطه قوت سریال «جایزه بزرگ» بود به ویژه کامبیز در بین تیپ‌های دیگر موثرتر و جذاب‌تر بود.

محمد تقی فهیم در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو ـ تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: با این سریال به لحاظ موقعیت‌های اجتماعی تا حدودی با کارهای پر زرق و برق فاصله داشت و قشرهای پایین اجتماع را به تصویر کشیده بود، ولی گروه مدیری نتوانست به درستی این تیپ‌ها را از نظر پایگاه اجتماعی بازسازی کند و تیپهای مختلف این سریال عکس العمل‌های مشابهی را در مقابل رویدادها داشتند.

دبیر سرویس هنری روزنامه کیهان، شتابزدگی در تولید را یکی از ضعف‌های این سریال دانست و تصریح کرد: این امر نشاندهنده آن است که در کار سریال‌سازی و تولید داخلی، در اول راه هستیم.

وی افزود: شتابزدگی در این کار به حدی بود که گروه مدیری، حتی فرصت نکرده بودند لباس خود را عوض کنند و همه کار با یک لباس جلوی دوربین بودند.

فهیم، مهمترین ضعف این سریال را ضعف قصه عنوان و خاطر نشان کرد: یکی دیگر از آفت‌های شتابزدگی، نبود زمان برای گروه مدیری برای پرداخت درست دیالوگ‌ها و قصه بود. بنابراین «جایزه بزرگ» از نظر قصه‌پردازی ضعف داشت.

وی تم اصلی داستان را بسیار قوی توصیف و اظهار کرد:‌ در حالی که آرزو و رویاپردازی و مساله قرعه‌کشی بانک‌ها که تاثیر آنها بر روحیه تلاشگری مردم به خصوص جوانان تم اصلی کار بود و این سریال می‌توانست به این موضوعات بپردازد و با قوت دادن به این ابعاد، به اثر متفاوتی تبدیل شود، ولی بیشتر روی تیپ‌ها کار شد و در پایان بندی نیز به این امر پرداخته نشد.

نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، یکی دیگر از ضعف‌های «جایزه بزرگ» را طرح عشق‌های ضربدری دانست و تصریح کرد: رد و بدل شدن این گونه عشقها این کار را گاهی از طنزی اجتماعی و هجو معمولی به یک ملودرام سطحی تنزل می‌داد و بار دیگر نشان داد که برنامه سازان ما هنوز نمی‌توانند از مسایل اجتماعی برای نگه داشتن مخاطب به درستی استفاده کنند و همچنان در این کارها برای سرگرم سازی مخاطب به عشق‌های سبک سرانه می‌پردازند.

وی درباره بازیگرانی که در کارهای قبلی مدیری درخشیده‌اند، اظهار کرد: همه آنها به تکرار افتاده‌اند و چیزی برای ارائه ندارند. به‌گونه‌ای که جواد رضویان - در نقش مراد به تکرار افتاد و مادر ملیحه خود توانایی ارائه شخصیت قویتری نداشت و گروه پشت دوربین نیز نتوانسته بود او را به خوبی هدایت کند و تنها بازیگرانی که شخصا خلاقانه تیپها را ارائه دادند به کار قوت بخشیدند.

مدیری نیز در نقش بیژن نتوانست شخصا لحظه‌های طنزی را بیافریند.

فهیم با بیان این که مدیری برای یک قصه ضعیف از پرسوناژهای زیادی استفاده کرده است، اظهار کرد: تاثیر گذاری یک فرد در کار طنز اشتباه است. چرا که شخصیت‌های فرعی در کار کمدینهای معروفی چون چاپلین به محور بودن او کمک می‌کردند و موفقیت کارهای روتین نیز به درخشش یک فرد متکی هستند.

نظرات 13 + ارسال نظر
امیر گیلمور دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 03:03 ب.ظ http://www.amirgilmour.tk

سلام خیلی جالبه موفق باشی

ممنون.

شهریار دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 04:21 ب.ظ http://tighe-tanz.persianblog.com

سلام... خیلی خوب بود... زحمت کشیدی...

ممنون

محمد حسین دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:12 ب.ظ http://attaran.mihanblog.com

سلام ... با اکثر نوشته ها موافقم !

از بس توی قسمت نظرات وبلاگ های مختلف در مورد نقدهای جایزه بزرگ این جمله - با اکثر قسمتاش موافقم- تو رو خوندم که دارم احساس می کنم یه چیزی فراتر از موافقت
در بینه.

بهار دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:58 ب.ظ

سلام عالی بود

ممنون

کتایون سه‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:18 ب.ظ http://mehranmodiri.persianblog.com

سلام.علیرغم بعضی بی انصافی ها ؛خوشحالم که اکثر مردم با دقت مجموعه رو دیده اند و در باره اش اظهار نظر می کنند.(:موفق باشی

این هم نکته جالبیه.که چرا یک سریال دوازده قسمتی نوروزی این همه عکس العمل ها رو در پی داشته.البته معلومه چرا چون مدیری کارگردان کار بوده.

آزاده سه‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:29 ب.ظ

سلام
نمیدونم چرا محمدتقی فهیم همیشه حرفهاش یه جوراییه. یعنی ضد و نقیضه.
روزنامهء « شرق » امروز هم مطلب خوبی در این مورد داشت.
مطالب مهر نیوز ، غیر از مطالبیه که توی گروهه ؟

به نظر من بیشتر از اینکه تقصیر فهیم باشه تقصیر خبرگزاری هاست.اگه شما حرفای این منتقد رو در مهر با حرفهای خودش در ایسنا مقایسه کنید می فهمید که خبرگزاری مهر
همچی یه خورده آتیششو تند کرده.
واسه همین می گم نباید مهر رو تحویل گرفت.
در واقع همه مطالب هموناییه که توی گروه بود و چندتا دیگه .
مثلا اینکه رئیس انجمن منتقدین سینما گفته:مهران مدیری با سریال "جایزه بزرگ" نشان داد که دیگر دورانش تمام شده است و باید در مسیر تولید سریال تحولی ایجاد کند یا این مقوله را کنار بگذارد. چون به طور قطع در آینده ای نزدیک مخاطبان، آثار او را طرد خواهند کرد.
فکر می کنم این دیگه خیلی تند رفته.البته در همین خبرگزاری مهر هم نقدای منصفانه پیدا میشه و همیشه یه چیزایی هست که واقعیته و باید پذیرفت.
اما این تفاوت نقد یک منتقد در دو خبرگزاری منو یه کم به مهر بدبین کرد.
مطلب روزنامه شرق هم مطلب خوبی بود خوشحالم که بعد از اون مطلب همشهری بالاخره توی یه متن دیگه(این دفه در شرق) به زوایای خوب سریال اشاره شد.

ساحله سه‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:50 ب.ظ

با تشکر از آقای مدیری.
لطفا ایمیل ایشان را بگویید.

mehran@mehranmodiri.com

مریم چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:41 ب.ظ

سلام الهه جان:
من مطالبی که روزنامه ها و خبر گزاریهای مختلف از روی حسادت و ناجوانمردی در مورد مهران عزیزم مینویسند را اصلا نمیخوانم.جواب تمامشان خاموشی است.
در ضمن برات چند روز پیش ایمیل زدم.لطفا جواب بده.موفق باشی.

البته این درست که بعضی هاش ناجوان مردانه هست و این هم درست که گفتم خبرهای خبرگزاری مهر رو نخونین اما این واسه این بود که حس کنجکاویتون رو برانگیزم که برین بخونینش اتفاقا و خودتون به تفاوت دو تا خبرگزاری پی ببرید
و یه نتایجی از این قضیه بگیرید.من خودم یه ایمیل اعتراض آمیز واسه خبرگزاری مهر زدم.در مورد ایمیلت هم اینجا جواب میدم راستش من دقیقا نمی دونم کار بعدیه آقای مدیری چیه
من دو تا خبر متناقض شنیدم یکی در مورد نود شبی یکی هم فیلم سینمایی.هر وقت خبر دقیق تری داشتم به همه اطلاع میدم.

ساحله چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 06:19 ب.ظ

ایمیل آدرس آقای مدیری را می خواهم

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 11:40 ب.ظ http://tabar.blogsky.com

سلام.وبلاگ جالبی داری

آرش پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:32 ق.ظ

گلنوش پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 07:54 ب.ظ http://modirifans@yahoogroups.com


سلام دوست عزیزم ، بسیار ممنونیم که اینبار وبلاگ خواندیت را با انعکاس نقدها از خبرگزاریهای ،معتبر به روز کردی
نقدها و نظراتی که اگرچه در بعضی موارد بیهوده مهران مدیری و جایزه بزرگ او را به زیر سئوال برده بود، ولی همینکه دانستیم سریال 13 قسمتی او تنها مجموعه ی نوروزی بوده که توجه مخاطبین و منقدین را تا این حد به خود جلب نموده
است،همین نشانگر این است که دیگر همگان به تفاوت چشمگیر آثار او به خوبی پی برده اند و همانند چند سال اخیر که او تک چهره ی موفق و محبوب برنامه های تلویزیونی بوده است، هنوز هم به همان اندازه انتظارها از او بالاست ...و هر چند بسیاری از نقدها برای هواداران مهران مدیری عزیز ناخوشایند است ولی ما خوش بینانه به نظرات مردمی و نقدهای منتقدین نگاه میکنیم و میخواهیم "مهران مدیری"، هنرمندی که به تواناییش اعتقاد و ایمان داریم،همیشه بهترین باشد.
نوبت پیش از مطلب قبلیت که از روزنامه ی همشهری بود تشکر نکردم ،فکر میکنم اولین مطلبی بود که با عنوان(کامشاد چهره ی جذاب تعطیلات)در این روزرنامه و در سال جدید خواندیم....
همینطور ممنونیم از عکسهای زیبایی که برای مطالبت انتخاب میکنی(به خصوص این دو آپدیت اخیر)ُ؛ عکسهای مهران مدیری عزیز در این رنگ و قالب وبلاگ، بسیار دیدنی تر و چشمگیرتر نمود پیدا میکند.
باز هم به خاطر مطالب همیشه کاملت ممنونم و امیدوارم در سال جدید همچنان با موفقیت به فعالیتت ادامه دهی....

همراهی هواداران مهران مدیری عزیز همیشه با توست...

امین زردوغی سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 04:00 ب.ظ

هر کی هر چی میخواد بگه بگه اقای مدیری استاد طنز روتین ایران هست بقیه باید لنگ بندازند بهترین کارکترارو داره ولی سیامک انصاری توشون اضافه است .امید واریم که استاد مهران خان مدیری در موسیقی هم مثل طنز استاد شوند . به امید آن روز. مرسی دوستدار خفن پروپا قرصت امین ۲۱ از چالوس و کلاردشت۰۱۹۱۲۲۵۰۱۷۹

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد