مصاحبه ایسکانیوز با مدیری- 30/01/1384

مهران مدیری:
آلبوم اول آوانگارد بود، نگرفت
ایسکانیوز ـ مهران مدیری بازیگر، کارگردان موفق طنز تلویزیون، خوانندگی را هم تجربه کرده است.

 دو سال پیش ازاین مدیری در آلبوم اول خود با شکست مواجه شد. پس آن تیراژ پایانی سریال های مهر و ماه و فیلم هم نفس از مهدی فخیم زاده را خواند. واین تک قطعات مورد توجه قرار گرفت.اولین کنسرت مهران مدیری سال گذشته در سالن میلاد برگزار شد. او در میلاد 6 قطعه جدید خواند و چند قطعه از آلبوم ناموفق «از روی سادگی». مهران مدیری در گفت و گو با ایسکانیوز از موسیقی و فعالیت جدیدش حرف می زند.

- مدتی است به موسیقی روی آورده اید، موسیقی برای شما یک تفریح است یا یک کار حرفه ای؟

مدیری: موسیقی را از خیلی سال قبل تر، همیشه کارکردم و شنیدم، بخصوص موسیقی کلاسیک را. بخاطر فضایی که در خانواده ام بود. برادرم پیانیست بود. از خیلی سال پیش هم همینجوری بی خودی می خواندم.

- و بعد چه شد که جدی به آن پرداختند؟

مدیری: پیشنهاد فردین خلعتری بود  گفت بیا و بخوان که این کار راکردم. اینکه چه بازتابی داشت، نمی دانم، یکی از علاقه های اصلی وایده آل ها در زندگی ام همین است. خواندن را به شدت دوست دارم.چون مرا راضی می کند. فکر می کنم حس خوبی منتقل می کنم به کسی که می شنود یعنی کسانی که شنیده اند گفته اند چون سعی می کنم به طبیعت نزدیکتر باشد ادامه این کار خیلی برایم مهم است.

- یعنی مهمتر از کار تلویزیون و سینما؟

مدیری: به همان اندازه برام مهم است. حالا اینکه جهت خودم را پیدا کنم، سخت است و زمان می برد ولی فکر می کنم بتوانم.

- خاطرم هست که اولین بار صدای شما را در ترانه های طنز ساعت خوش شنیدم. پیشنهاد فردین خلعتبری هم به همان زمان بر می گردد و اولین بار صدای شما را از همان برنامه شنیده است؟

مدیری: بله، فکر می کنم همین ماجرا را یک بار از خودش شنیدم.

- البته من از زبان او نشنیدم، اما کسان دیگری که در همان برنامه می خواندند، همین جوری می خواندند، اما شما با تجربه خاصی می خواندید، گویی قبلاً دوره دیده اید یاتمرین سولفژ داشته اید.

مدیری: خیلی کوه می رفتم. دوستانم مرا مجبور می کردند تا بخوانم و بعد سعی کردم کمی جدی این کار را انجام دهم. بعد رفتم رادیو و در کلاس شرکت کردم تا تعلیم موسیقی سنتی ببینم. 2 تا 3 جلسه رفتم. شاید این موضوع به 17ـ 18 سال پیش بر گردد.
و بعد فرصت نکردم ادامه بدهم، می شود گفت که تعلیم ندیدم.

- ولی گرایش شما به سمت موسیقی سنتی نیست. واقعاً در چه سبکی کار می کنید؟

مدیری: مثل کار طنزم که تعریفی ندارد. در کنسرتم، کسی بالاخره نفهمید که چه بود. کلاسیک بودیاسنتی شاید هم پاپ بود چون باپ یک تعریف لغوی دارد و یک تعریفی که کارهایی که نشر می شوند وشاد و شنگول هستند رامی گویند. اما با این تعاریف پاپ هم نبود. چون خیلی تلخ بود و تم کلاسیک داشت. یک کار دیگری هم داشتم که با تار و پیانو بودکه موسیقی اصیل بود.

- این قطعات را فردین خلعتبری به عنوان آهنگساز برای شما تعیین کرد یا اینکه بر مبنای صدای شما آهنگ ساخت یا گرایش خاصی که خودتان دارید؟

مدیری: خیلی مشترک بود. چون فردین از یک جایی براساس جنس صداو نوع خواندن من نوشت که کاملاً درست بود. انتخاب شعر هایی هم که می کردم، فردین را کشاند به سمتی که این جوری بنویسد. با شعرهای فروغ فرخ زاد، بابا چاهی، نادر ابراهیمی، سیاوش کسرایی، خوب این موسیقی، عمق خودش رامی خواهد.
یک جورهایی با مشورت جلو رفتم. همکاری خیلی خوبی بود و همدیگر را خیلی خوب می شناسیم. البته خیلی ها معتقدند که موسیقی اصیل را بهتر از پاپ می خوانم.

- آلبوم از روسادگی، موفق نبود، به لحاظ فروش. اما قطعه ای که برای تیتر اثر پایانی مهر و ماه خواندید موفق بود و پر طرفدار. خودتان فکر می کنید دلیل عدم موفقیت آلبوم چه بود؟

مدیری: کار نگرفت، به همان دلیل که شروع پاورچین نگرفت. یک کمدی روشنفکرانه و آوانگارد بود. از روسادگی هم شکل روشنفکرانه داشت. انتخاب اشعار، خود موزیک، عامه پسند نشد. آلبوم بسیار تلخ و خاصی بود. درکنسرت این اتفاق فکرکردیم بعد تصمیم گرفتیم کمی کارهای هیجان انگیز تری ارائه دهیم. به موزیک شادنیاز بود و به این سمت رفتم، جواب هم داد.
و موسیقی آرام و تلخ را با شاد و هیجان انگیز تلفیق کردیم تا این مجموعه مخاطب های وسیعتری را به خودش اختصاص بدهد. کار بعدی هم DVD، فیلم، کاست و CD همین کنسرت است.
منبع:
http://www.iscanews.ir

------------------------------------------------
مطلب بعدی در مورد تاثیر نوآوری های مهران مدیری بر کارهای دیگر هنرمندان عرصه سینما  است.در روزنامه هموطن سلام در مطلبی تحت عنوان
دلایل موفقیت مجردها در اکران که در تاریخ شنبه 27 فروردین 1384
چاپ شده.شش عامل موفقیت این فیلم را بررسی کرده که ششمین تیتراژ آن است و در بررسی این عامل تاثیر مدیری را یادآور شده است.
............
 
6- تیتراژ جالب توجه
پیش از این مهران مدیری در چند برنامه طنز اخیرش تدبیر موثری را به کار گرفته بود. او برای جذاب کردن عنوان بندی پایانی برنامه‌هایش، از صحنه‌های به اصطلاح «اوتی» استفاده کرده بود. صحنه‌هایی که اشتباه یک بازیگر یا به خنده افتادن او، باعث می‌شد تا آن نما در برداشت دیگری ضبط شود. این ایده عالی، یکی از آن شگردهای فوق العاده مهران مدیری است؛ اما اصغر هاشمی در «مجردها» برای اولین بار این کار را در سینما می‌کند. شاید برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران باشد که تماشاگران، تینراژ پایانی را با هیجان تماشا می‌کنند.

------------------------------------------------
راستی مصاحبه مجله فیلم با مهران مدیری و پیمان قاسم خانی
 (تاریخ دی ماه ۸۱)در یادداشت پایینیه.
نظرات 19 + ارسال نظر
گلاله پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 04:50 ب.ظ http://golaleh.blogsky.com/

وبلاگ خوبی داری .به وبلاگ من هم بیا

ماهان پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 09:01 ب.ظ

salam:azkhabar haye daghetoun hamishe mamnooonam!
khoundane modiri ham emsle baghiye karash sabke khodesho! baraye haminam jalebe!

کتایون پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:05 ب.ظ http://mehranmodiri.persianblog.com

سلام!وای چه قدر دلم لک زده بود برای یه مصاحبه جدید!خیلی مرسی!اما یه چیزی!ه نظر من از روی سادگی اصلا با شکست مواجه نشده.اتفاقا فروش خوبی داشت نسبت به موقعیتش و اینکه در زمان خیلی بدی فروشش شروع شد.و در عین حال فکر می کنم تاریخ مصرفش هنوز تموم نشده.همین الان هم خیلی ها اگه بدونند که چنین کاری هست می رن دنبالش.یعنی بیشتر عدم وجود تبلیغات کافی و درست بود که اجازه نداد این کاست اون طوری که باید مطرح بشه.در مورد اون مطلب درباره مجردها هم به نظرم اصلا چیز عجیبی نیست.توی خیلی از برنامه های تلویزیون چه جدی و چه کمدی رد پای مدیری هست.نمونه اش همین عموپورنگ محبوب یکی از دلایل محبوبیتش استفاده از فاصله گذاریه.در حالی که تقریبا هیچ کس حواسش نیست که اون هم داره از مدیری تقلید می کنه.یا همین برنامه صندلی داغ در اجراش خیلی به سبک و سیاق اجرای مدیری در ببخشید شما متکیه.برای اون مصاحبه ی تولد یک ملت هم ممنون.خیلی خاطره انگیز بود.شاد و موفق باشی

علیرضا پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:42 ب.ظ http://m-modiri.persianblog.com

سلام ... خیلی جالب بود ... یاد این شعر افتادم : «من مرد شعرم مرد دل ... بلتم بشمارم تا چهل»‌ !!! یادش بخیر ...

نرگس جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:13 ق.ظ

سلام .... بی نظیر بود . از خوندن دو مصاحبه تو یه روز خیلی خیلی لذت بردم. همه رو سورپریز کردی ... بسیار ممنونم.

علی جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:30 ق.ظ http://alikhani1983.blogsky.com/

عالی عالی.سر بزن

آزاده جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام
دوست عزیزم، ممنون به خاطر گذاشتن این مصاحبه.
من هم فکر میکنم کاست « از روی سادگی » خیلی هم دلنشین بود و به نظر من هم آقای مدیری در سبک سنتی بهتر عمل میکنند. « از روی سادگی » رو دوست دارم، همونطور که همیشه اوائل کارهای آقای مدیری رو که مشخصه بیشتر با نظر و سلیقهء شخصی ایشون ساخته شده و فضای آرام و فکر شدهء بیشتری داره، من هم بیشتر دوست دارم. ـ موفق باشی .هنوز هم وبلاگت درجه یکه.

مهدی جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:16 ب.ظ http://sfandiary.blogsky.com/

از چه فونتی استفاده می کنید؟نیمه آخر مصاحبه قابل خواندن نیست.دوست داشتم همه را بخوانم.نشد.

[ بدون نام ] جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 01:39 ب.ظ http:// http://www.parsi.com

Come here and join us : http://www.parsi.com

بهار جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:35 ب.ظ

سلام . واقعا تریپی بود واسه خودش . نفسی تازه کردیم بعد از اینهمه بی مصاحبگی!!!
دمت گرم . خیلی حال داد

[ بدون نام ] شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 07:47 ب.ظ http://www

salam.n

مریم سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام:
وای ییییییییییییییییییی که مهران چقدر زیبا صحبت میکنه.نفسه.موفق باشی.

گلنوش چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 02:49 ب.ظ http://modirifans@yahoogroups.com


سلام الهه ی عزیز : پس از مدتها مصاحبه ای را از مهران مدیری عزیز خواندیم ، که بسیار برایمان غافلگیر کننده و شادی بخش بود، به خصوص اینکه این مصاحبه در رابطه با موسیقی و توجه به قسمت دیگری از هنر هنرمند عزیزمان بود و خیلی به ندرت در مصاحبه ها چه توسط مصاحبه کننده و چه توسط خود مهران مدیری عزیز،خوانده بودیم که در این رابطه سئوال کنند یا خود او نظراتش را بیان کند،اطمینان دارم کمتر کسی از دوستان و هواداران مهران مدیری عزیز این مصاحبه را خوانده است،ممنونیم که اینبار هم مثل همیشه با مطالب و مصاحبه های همیشه خواندنی و ماندگار وبلاگت را به روز کردی.
همانطور که میدانستیم ،پرداختن به موسیقی ازعلاقمندیهای همیشگی هنرمند عزیزمان بوده است ، به طوریکه در این گفتگوی کوتاه هم به روشنی به این موضوع اشاره نموده است که پرداختن به موسیقی حرفه ای به اندازه ی کار در سینما و تلویزیون برایش مهم و قابل توجه بوده است. آن هم با مطالعات عمیق و وسیعی که این هنرمند در طی سالیان در زمینه ی موسیقی کسب کرده است، و درست به همین خاطر برایمان بسیار شادی بخش است که بعد از این همه سال مهران مدیری عزیز توانست کنسرتش را برگزار کند و به قسمتی از خواسته های والایش در این زمینه ی هنری برسد..

امیدواریم هر روز شاهد فعالیتها و درخشش او در تمامی زمینه های استعدادیش باشیم....و روزی رسد که شاهد آن باشیم که او را آنطور که تنها شایسته ی اوست بشناسند./.

امید چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 08:43 ب.ظ http://goldomid.blogsky.com

سلام عزیزم مننونم که به وبلاگ منم سر زدی از اطلات وب لاگت استفاده کردم

پویا پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 09:24 ق.ظ http://pesareshikamo.tk

سلام خوبی خیلی وقته به ما سر نمیزنی
یه سرم پیش ما بیا
تا بعد خدانگهدار

محمد حسین پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 05:03 ب.ظ http://media2006.mihanblog.com

سلام ... مصاحبه حرف نداشت. عالی بود. مصاحبه پایینی را هم هنوز نخوندم !
راستی ... وبلاگ مهران مدیری میهن بلاگو نمیخوای مگه ؟

شادی چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 05:04 ب.ظ http://www.jayezeye-bozorg.persianblog.com

سلام الهه جان
ببخشید که دیر شد . در هر صورت از زحمتت ممنون بسیار جالب بود. موفق باشی.
شادنه

محمدرضا پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 10:54 ق.ظ http://www.mehranmodiri.i8.com

سلام
دستت دردنکنه . مصاحبه خیلی عالی و خوبی بود .

30rish جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 07:03 ب.ظ http://30rish.persianblog.com

سلام.ممنون از اطلاع رسانی خوبت.آأبوم های بعد به نظر من بهتر میگیره.سبز باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد